top of page
KEUZEVAKKEN 2e GRAAD / Campus Oostakker
studieaanbod 2e graad > keuzevakken 2e graad
Alle leerlingen nemen een keuzevak op van 1 of 2 uur. Men kan binnen een kolom maar één keuze maken. De keuze van het keuzevak geldt in principe voor een volledige graad.
TALEN
Keuzevak Spaans
¡Bienvenidos a la clase de español!
¿Por qué estudiar español? (Waarom Spaans leren?)
Geen enkele taal is zo exotisch en universeel als Spaans. Wie denkt aan Spaans denkt aan leuke dingen als reizen, dansen, muziek, gastronomie en literatuur. Spaans is de tweede meest gesproken taal ter wereld. Spaans wordt gesproken door 570 miljoen mensen wereldwijd en ruim acht procent van de wereldbevolking communiceert online in het Spaans. Bedenk ook eens hoeveel carrièremogelijkheden je dit geeft. Voor reizen door Latijns-Amerika of dichter bij huis en voor een vakantie, stage of job in Spanje zal een beetje kennis van de Spaanse taal je al een heel eind op weg helpen. Als je Spaans kan, gaat er een wereld voor je open!
Spaans is redelijk makkelijk te leren daar het een zogenaamde fonetische taal is. Dit betekent dat je de woorden schrijft zoals je ze uitspreekt.
¿Qué sabes hacer en español al final de las clases? (Wat kan je zoal in het Spaans op het einde van de lessen?)
/ Je kan eenvoudige zinnen die veel voorkomen in het dagelijkse leven begrijpen en gebruiken (naar de winkel gaan, kledij kopen, vertellen over je hobby’s, groenten en fruit kopen, personen beschrijven, op restaurant gaan enz.).
/ Je kan groeten, je voorstellen en iemand aanspreken. Ook kan je vragen stellen en antwoord geven over persoonlijke gegevens: waar je vandaan komt, waar je woont, hoe oud je bent, hoe je familie is enz.
/ Je kan een eenvoudig gesprek voeren in het Spaans en ook begrijpen (praten over het weer, hoe je je voelt, wat je plannen zijn enz.).
/ Je kan vertellen over gebeurtenissen in het verleden en over wat je hebt meegemaakt.
Uiteraard is het niet alleen maar teksten lezen en begrijpen, we gaan ook liedjes beluisteren en korte filmpjes bekijken.
¡Hasta luego! ¡Os espero en la clase de español!
Spaans | 2 |
2e-graad-sem-Talen-Oostakker
2e-graad-sem-Wetenschappen-Oostakker
WETENSCHAPPEN
Keuzevak STEAM
Inhoud
Science Technology Engineering Arts & Mathematics
Binnen dit keuzevak gaan we aan de slag met echte problemen en echte toepassingen. Je bent zelf de onderzoeker, de wetenschapper, de ontwerper en de ingenieur.
We nemen verschillende probleemsituaties waarbij jij (met je groep) op zoek moet naar een gepaste oplossing. Dit doen we door eerst en vooral de wetenschap achter ons probleem beter te begrijpen. Dit gebeurt door onderzoek in literatuur of met experimenten.
Eens je de wetenschappelijke kant onder de knie hebt, kan de volgende fase beginnen: ontwerpen. Waaraan moet de oplossing voldoen? Zoals een echte ingenieur ontwerp je een oplossing die te bouwen valt.
Als de oplossing ontworpen is, kan je starten met de bouw ervan. Welke materialen heb ik allemaal nodig? Welke technieken ken ik en welke wil ik nog leren kennen? We hebben een heel gamma aan materiaal ter beschikking. Van simpel karton tot op maat gemaakte en ge-3D-printe onderdelen of onderdelen die vanuit een lasercutter komen. Oude en nieuwe technieken kunnen worden samengevoegd tot een werkende oplossing.
Om het project af te sluiten moet je het ontwerp nog kunnen verkopen, uitleggen, verklaren. Dit doen we door middel van een klassieke presentatie of op een andere creatieve manier.
Waar zit de kunst dan doorheen dit vak? Overal! De verschillende fasen moeten niet enkel functioneel zijn, maar je gaat ook de eigen creativiteit nodig hebben om te ontwerpen, te tekenen, te verkopen … Jij bent de ingenieur, jij bent de artiest!
Doelgroep
Ben je geïnteresseerd in wetenschap of steek je graag de handen uit de mouwen, bouw je graag je eigen dingen of ben je gewoon nieuwsgierig in het hoe en waarom toestellen werken zoals ze werken? Je hoeft geen wetenschappelijke achtergrond te hebben, enkel een grote dosis interesse.
Keuzevak program & design
Bij het keuzevak program & design wordt verder gebouwd op de kennis die werd opgedaan binnen het vak programmeren in de eerste graad. De projecten worden wat groter en de code wat complexer. Om te kunnen starten in dit vak is het van groot belang dat je een goede basis computervaardigheden bezit. Het belang van creativiteit wordt nog meer naar voor geschoven doordat elk project een eigen unieke invulling krijgt op vlak van design. Er wordt nagedacht over concepten binnen gaming en applicaties in het algemeen en we proberen deze kleinschalig uit te werken.
Keuzevak cultuur en filosofie
Ligt je hart bij wetenschappen, moderne talen of Latijn, maar ben je ook echt geïnteresseerd in de mens? Hoe ontwikkelt een persoonlijkheid zich? Waarom is de ene mens bang van een spin en andere niet? Hoe werkt de maatschappij waarin je leeft? Wanneer is iets kunst? En waarvoor staan de politieke partijen in België eigenlijk? Het zijn vragen die we proberen te beantwoorden in dit keuzevak. We gaan aan de slag met de actualiteit en er komen heel wat thema’s uit de humane wetenschappen aan bod. Een ideaal keuzevak dus als je geïnteresseerd bent in psychologie, sociologie, kunst, politiek, economie en media.
STEAM | 2 |
Program & design | 2 |
Cultuur en filosofie | 2 |
KUNST
Keuzevak mens in beeld
Inhoud
Hoe drukt de mens zich uit met beelden? In het vak mens in beeld kijken we naar kunstenaars van vroeger en nu én van over de hele wereld. Samen ontdekken we verschillende kunstvormen en bespreken we elkaars visies en ideeën daarover. Na de kunstbeschouwing ga je zelf beeldend aan de slag. Hiermee proberen we te komen tot een expressief werkstuk met veel ruimte voor persoonlijke inbreng. We werken een volledig trimester rond een thema zodat je het ruime aanbod van kunstvormen leert kennen en je kunt verdiepen in een onderwerp. We experimenteren met zo veel mogelijk materialen en technieken. De lessen mens in beeld zijn eerder doe- dan theorielessen, ingericht voor kleine groepen. Iedereen werkt op zijn eigen niveau en tempo. Er is tijd en ruimte om even stil te staan… of verder te gaan.
Doelgroep
Hou je ervan om je beeldend uit te drukken? Wil je graag beter leren vormgeven? Ben je nieuwsgierig om met verschillende kunstmaterialen te experimenteren? Je hoeft geen ervaren of groot tekentalent te zijn om te genieten van beeldend creëren.
Keuzevak musiceren
Inhoud samenspel
In de les samenspel speel je samen met je medestudenten muziek in een band. Het repertoire is afhankelijk van de samenstelling en het niveau van de groep. Stijlen die aan bod kunnen komen in de les zijn bijvoorbeeld pop, rock, funk, klassiek, latin en blues.
Inhoud muzieklab
In de les muzieklab gaan we samen op ontdekkingstocht in de uitgebreide wereld van de verschillende muziekgenres. Van blues over hardrock tot techno, alle stijlen komen aan bod! Vervolgens gaan we hier zelf mee aan de slag: een eigen bluesnummer schrijven, je beste rapskills boven halen of je eigen beats programmeren zijn maar enkele voorbeelden van wat er jou in dit vak te wachten staat!
Doelgroep
Leerlingen die reeds instrument/zang hebben gevolgd in de eerste graad van het Einstein Atheneum of minstens niveau 2.3 DKO succesvol hebben beëindigd of een gelijkaardig niveau hebben door privé- of zelfstudie.
Mocht je samenspel willen volgen en je twijfelt of je mag deelnemen, dan kan je dit steeds met de betrokken leerkracht bespreken.
Keuzevak dans
Inhoud
Tijdens de uren dans word je ondergedompeld in modern jazz, funky jazz en hedendaagse dans. Tijdens de lessen wordt er gewerkt aan technische opdrachten en krijg je veel kansen om goed te (leren) dansen. Aan het einde van het schooljaar doe je mee aan een voorstelling samen met de andere dansers van het Einstein Atheneum.
Doelgroep
Iedereen die van dansen houdt en niet bang is van een beetje zweet.
Keuzevak toneel
Inhoud
Het keuzevak Toneel omvat dramatische expressie, improvisatie en toneel.
We beginnen vanuit een bestaande theatertekst, waar we een eigen creatieve saus over gieten. Hierbij kijken we naar wie er in de groep zit en wat je als leerling zelf wilt vertellen. We gaan dieper in op een tekst, creëren personages, onderzoeken taal en dubbele bodems en gaan op zoek naar eigen creatieve invullingen.
We eindigen het jaar met een volwaardige theatervoorstelling voor publiek in de theaterzaal op school.
Daarnaast focussen losse theateroefeningen en theaterlessen op:
/ durf = overwinnen van schaamte en remmingen, zelfbewust voor een publiek durven staan
/ lichaamsbewustzijn = Hoe sta ik op een podium? Wat vertelt mijn lichaam?
/ ruimtebewustzijn = Hoe verhoud ik mij tot een ruimte en tot mijn medespelers?
/ creativiteit
/ focus
/ zelfbewustzijn
/ oplossen van fictieve probleemstellingen = het zoeken van creatieve oplossingen
/ buiten de box leren denken
/ communicatievaardigheden enz.
Doelgroep
Om toneel te volgen hoef je geen voorkennis of ervaring te hebben. Iedereen die zin heeft om te spelen kan dit vak volgen.
Als je wel al ervaring hebt, is dit ook geen probleem. We werken persoonsgebonden. Iedereen kan evolueren op zijn eigen manier en aan het tempo dat hij of zij zelf bepaalt.
Wel vragen we om jezelf uit te dagen. We willen met dit vak dat je vooral persoonlijke grenzen verlegt.
We hechten veel belang aan groepsdynamiek. Het is belangrijk dat iedereen zich veilig voelt om te durven experimenteren.
Keuzevak musical
Inhoud musicalzang
Heb jij een liefde voor musical/muziektheater en wil je een nummer in z’n ware vertolking naar voor brengen? In de lessen musicalzang leer je hoe dat kan. We zingen in kleine groepjes en leren hoe je stem op een juiste en gezonde manier kan gebruikt worden. De technische basis wordt onder de loep genomen en we lichten de podiumregels toe. Daarnaast werken we aan inleving en podiumprésence: Hoe raak je een publiek? Hoe stel je jezelf open en kan je jezelf laten zien tijdens het zingen? Het meerstemmig zingen is hier ook een belangrijk onderdeel van!
Inhoud expressie/dans
Durf is essentieel tijdens de lessen expressie. We doen dan ook beroep op je creatieve verbeelding. Je leert een boodschap overbrengen zonder te spreken. Dit alles gebeurt aan de hand van fantasie- en inlevingspelen, waarnemingsoefeningen en improvisaties. Door te improviseren leer je ook samenspelen met anderen. Tijdens rollenspelen ontdek je de invloed van jouw spel op je tegenspeler. Daarnaast leer je ook hoe te bewegen in de ruimte. Maar vooral het spelplezier, initiatief nemen en experimenteren zijn van groot belang.
Doelgroep
Een stevige dosis enthousiasme en een voorliefde voor musical zijn vereist, ervaring/voorkennis niet.
Mens in beeld | 2 |
Musiceren* (samenspel / muzieklab) | 2 |
Dans | 2 |
Toneel | 2 |
Musical (musicalzangklas / expressie/dans) | 2 |
* Enkel voor leerlingen die minstens niveau 2.3 DKO met vrucht hebben beëindigd
2e-graad-sem-Kunst-Oostakker
bottom of page