top of page
KEUZEVAKKEN 3e GRAAD / Campus Evergem
studieaanbod 3e graad > keuzevakken 3e graad
Alle leerlingen nemen een keuzevak op van 1 of 2 uur. Men kan binnen een kolom maar één keuze maken. De keuze van het keuzevak geldt in principe voor een volledige graad.
TALEN
Keuzevak Spaans
¡Bienvenidos a la clase de español!
¿Por qué estudiar español? (Waarom Spaans leren?)
Geen enkele taal is zo exotisch en universeel als Spaans. Wie denkt aan Spaans denkt aan leuke dingen als reizen, dansen, muziek, gastronomie en literatuur. Spaans is de tweede meest gesproken taal ter wereld. Spaans wordt gesproken door 570 miljoen mensen wereldwijd en ruim acht procent van de wereldbevolking communiceert online in het Spaans. Bedenk ook eens hoeveel carrièremogelijkheden je dit geeft. Voor reizen door Latijns-Amerika of dichter bij huis en voor een vakantie, stage of job in Spanje zal een beetje kennis van de Spaanse taal je al een heel eind op weg helpen. Als je Spaans kan, gaat er een wereld voor je open!
Spaans is redelijk makkelijk te leren daar het een zogenaamde fonetische taal is. Dit betekent dat je de woorden schrijft zoals je ze uitspreekt.
¿Qué sabes hacer en español al final de las clases? (Wat kan je zoal in het Spaans op het einde van de lessen?)
/ Je kan eenvoudige zinnen die veel voorkomen in het dagelijkse leven begrijpen en gebruiken (naar de winkel gaan, kledij kopen, vertellen over je hobby’s, groenten en fruit kopen, personen beschrijven, op restaurant gaan enz.).
/ Je kan groeten, je voorstellen en iemand aanspreken. Ook kan je vragen stellen en antwoord geven over persoonlijke gegevens: waar je vandaan komt, waar je woont, hoe oud je bent, hoe je familie is enz.
/ Je kan een eenvoudig gesprek voeren in het Spaans en ook begrijpen (praten over het weer, hoe je je voelt, wat je plannen zijn enz.).
/ Je kan vertellen over gebeurtenissen in het verleden en over wat je hebt meegemaakt.
Uiteraard is het niet alleen maar teksten lezen en begrijpen, we gaan ook liedjes beluisteren en korte filmpjes bekijken.
¡Hasta luego! ¡Os espero en la clase de español!
Keuzevak Duits
Duits = grootste groep moedertaalsprekers in Europa!
In totaal zijn er in Europa zo’n 100 miljoen mensen die Duits als moedertaal spreken; de meest voorkomende moedertaal in Europa is Duits. Niet alleen in Duitsland – ons grootste buurland – spreken ze Duits. Ook in Oostenrijk, grote delen van Zwitserland en Noord-Italië, het kleine Liechtenstein, Luxemburg en zelfs in België is Duits de moedertaal!
Ter vergelijking: Engels is in Europa de moedertaal van ongeveer 55 miljoen mensen, voor Frans geldt hetzelfde. De kans dat je Duits tegenkomt op vakantie of in je werk is dus groot. Toch wel handig als je er iets van begrijpt!
Gemakkelijker op te pikken voor Nederlandstaligen!
Misschien had je er nog nooit zo bij stilgestaan, maar Duits is voor Vlamingen eigenlijk een makkie. Zonder één les Duits weet je al wat “Ich wohne in Brüssel” of “Ich bin 16 Jahre alt″ betekent. Veel Nederlandse en Duitse woorden lijken op elkaar. Als je een uurtje Duits hebt gehoord kun je het al een beetje praten. Het lijkt vaak moeilijker dan bijvoorbeeld Engels, maar dat hoor je dan ook voortdurend om je heen. Echt goed Duits spreken kost natuurlijk nog wel wat inspanning, maar je kunt als Vlaming vrij snel goed Duits leren.
Dankzij Duits een baan!
Je leeft in het moderne Europa “zonder grenzen”. Alle landen hebben dagelijks met elkaar te maken. België doet zaken met allerlei landen, maar het meeste met Duitsland. Het is dan ook onze grootste handelspartner! De kans is groot dat je ooit iets met Duitsland of Duitsers te maken zult hebben. Geen wonder, Duitsland is dan ook een enorm land, met een grote economie. Het land heeft niet voor niets de bijnaam “de motor van Europa”. Denk ook maar eens aan wereldconcerns als ThyssenKrupp, Siemens, Volkswagen, BOSCH, Miele, Mercedes, Porsche enzovoort.
In veel Belgische bedrijven zitten ze dan ook te springen om personeel dat sterk is in vreemde talen. Waarom? Omdat Belgische bedrijven weten dat je makkelijker zaken doet met een Duitse klant als die in zijn moedertaal geholpen kan worden. Het motto “Spreek de taal van je klanten!” is heel belangrijk. Natuurlijk kun je ook Engels spreken met die Duitse klant. Maar het oogt als een stuk betere service als jij de klant in het Duits kan helpen. Dat zorgt ervoor dat de Duitse klant een klant blijft. Werk verzekerd!
Ken je buren!
Niemand – en geen enkel land – gaat vooruit door alleen maar naar zichzelf te kijken of één bepaalde kant op. Door de taal kom je ook in contact met ‘de ander’: andere (beroemde) mensen, manieren van denken, maar ook met een compleet land, de cultuur en de geschiedenis daarvan! En daarvan heeft Duitsland nogal wat: Bach, Beethoven, Brahms, Goethe, Kant, Nietzsche, Schopenhauer, Einstein … Of zoals iemand ooit zei:
“Taal is niet alleen een communicatiemiddel. Het is ook de schatkamer van wat is gezegd en gedacht.”
Blij met jouw Duits!
Duitsers leren natuurlijk ook vreemde talen, vooral Engels. Maar ze waarderen het enorm als je hun taal spreekt. Ze zullen je niet gauw lopen verbeteren; daarvoor respecteren ze je veel te veel als je probeert om Duits te spreken. Kortom: je scoort als je Duits spreekt!
Spaans * | 2 |
Duits * | 2 |
* Indien je in de 2e graad Spaans als keuzevak hebt gevolgd, dan kan je deze keuze niet meer in de 3e graad maken. Je kan niet kiezen voor hetzelfde taalvak als in je specifieke gedeelte.
3e-graad-sem-Talen-Evergem
3e-graad-sem-Wetenschappen-Evergem
WETENSCHAPPEN
Keuzevak onderzoek en ontwikkeling
Inhoud
Dit keuzevak is de verderzetting van het seminarie STEAM in de tweede graad. In het keuzevak onderzoek en ontwikkeling (research and development) neem je zelf de controle van een volledig project. Alles wordt groter en uitdagender. Je werkt aan concrete toepassingen die een mooie symbiose vormen van nieuwe digitale technieken en oudere praktische vaardigheden. Alles wordt door jou en je groep bepaald. Je start in een onderzoeksfase, waarin je op zoek gaat naar alles wat je nodig hebt om jouw project te kunnen verwezenlijken. Hierna kom je terecht in de ontwerpfase, waarin je je project concreet uitwerkt. Dit moet vervolgens gemaakt en getest worden.
Thema’s die zeker aan bod zullen komen zijn digital design, 3D-ontwerp, robotica, mechanica … Niets ligt vast en alles is mogelijk!
Doelgroep
Ben je geïnteresseerd in wetenschap of steek je graag de handen uit de mouwen, bouw je graag je eigen dingen of ben je gewoon nieuwsgierig in het hoe en waarom toestellen werken zoals ze werken? Je hoeft geen wetenschappelijke achtergrond te hebben, enkel een goede dosis interesse.
Keuzevak program & design
Bij het keuzevak program & design wordt verder gebouwd op de kennis die werd opgedaan binnen het vak program & design in de tweede graad. De projecten worden wat groter en de code wat complexer. Om te kunnen starten in dit keuzevak is het van groot belang dat je een goede basis computervaardigheden bezit. Het belang van creativiteit wordt nog meer naar voor geschoven doordat elk project een eigen unieke invulling krijgt op vlak van design. Er wordt nagedacht over concepten binnen gaming en applicaties in het algemeen en we proberen deze kleinschalig uit te werken.
Onderzoek en ontwikkeling | 2 |
Program & design | 2 |
KUNST
Keuzevak mens in beeld
Inhoud
Hoe drukt de mens zich uit met beelden? In het vak mens in beeld kijken we naar kunstenaars van vroeger en nu én van over de hele wereld. Samen ontdekken we verschillende kunstvormen en bespreken we elkaars visies en ideeën daarover. Na de kunstbeschouwing ga je zelf beeldend aan de slag. Hiermee proberen we te komen tot een expressief werkstuk met veel ruimte voor persoonlijke inbreng. We werken een volledig trimester rond een thema zodat je het ruime aanbod van kunstvormen leert kennen en je kunt verdiepen in een onderwerp. We experimenteren met zo veel mogelijk materialen en technieken. De lessen mens in beeld zijn eerder doe- dan theorielessen, ingericht voor kleine groepen. Iedereen werkt op zijn eigen niveau en tempo. Er is tijd en ruimte om even stil te staan… of verder te gaan.
Doelgroep
Hou je ervan om je beeldend uit te drukken? Wil je graag beter leren vormgeven? Ben je nieuwsgierig om met verschillende kunstmaterialen te experimenteren? Je hoeft geen ervaren of groot tekentalent te zijn om te genieten van beeldend creëren.
Keuzevak musiceren
Inhoud samenspel
In het keuzevak samenspel speel je samen met je medestudenten muziek in een band. Het repertoire is afhankelijk van de samenstelling en het niveau van de groep. Stijlen die aan bod kunnen komen in de les zijn bijvoorbeeld pop, rock, funk, klassiek, latin en blues.
Inhoud muzieklab
In de les muzieklab gaan we samen op ontdekkingstocht in de uitgebreide wereld van de verschillende muziekgenres. Van blues over hardrock tot techno, alle stijlen komen aan bod! Vervolgens gaan we hier zelf mee aan de slag: een eigen bluesnummer schrijven, je beste rapskills boven halen of je eigen beats programmeren zijn maar enkele voorbeelden van wat er jou in dit vak te wachten staat!
Doelgroep
Leerlingen die reeds Instrument/Zang hebben gevolgd in de eerste graad van het Einstein Atheneum of minstens niveau 2.3 DKO succesvol hebben beëindigd of een gelijkaardig niveau hebben door privé- of zelfstudie.
Mocht je Samenspel willen volgen en je twijfelt of je mag deelnemen, dan kan je dit steeds met de betrokken leerkracht bespreken.
Keuzevak dans
Inhoud
Tijdens de uren dans word je ondergedompeld in modern jazz, funky jazz en hedendaagse dans. Tijdens de lessen wordt er gewerkt aan technische opdrachten en krijg je veel kansen om goed te (leren) dansen. Aan het einde van het schooljaar doe je mee aan een voorstelling samen met de andere dansers van het Einstein Atheneum.
Doelgroep
Iedereen die van dansen houdt en niet bang is van een beetje zweet.
Keuzevak toneel
Inhoud
Het keuzevak toneel omvat dramatische expressie, improvisatie en toneel.
We beginnen vanuit een bestaande theatertekst, waar we een eigen creatieve saus over gieten. Hierbij kijken we naar wie er in de groep zit en wat je als leerling zelf wilt vertellen. We gaan dieper in op een tekst, creëren personages, onderzoeken taal en dubbele bodems en gaan op zoek naar eigen creatieve invullingen.
We eindigen het jaar met een volwaardige theatervoorstelling voor publiek in de theaterzaal op school.
Daarnaast focussen losse theateroefeningen en theaterlessen op:
/ durf = overwinnen van schaamte en remmingen, zelfbewust voor een publiek durven staan
/ lichaamsbewustzijn = Hoe sta ik op een podium? Wat vertelt mijn lichaam?
/ ruimtebewustzijn = Hoe verhoud ik mij tot een ruimte en tot mijn medespelers?
/ creativiteit
/ focus
/ zelfbewustzijn
/ oplossen van fictieve probleemstellingen = het zoeken van creatieve oplossingen
/ buiten de box leren denken
/ communicatievaardigheden enz.
Doelgroep
Om toneel te volgen hoef je geen voorkennis of ervaring te hebben. Iedereen die zin heeft om te spelen kan dit vak volgen.
Als je wel al ervaring hebt, is dit ook geen probleem. We werken persoonsgebonden. Iedereen kan evolueren op zijn eigen manier en aan het tempo dat hij of zij zelf bepaalt.
Wel vragen we om jezelf uit te dagen. We willen met dit vak dat je vooral persoonlijke grenzen verlegt.
We hechten veel belang aan groepsdynamiek. Het is belangrijk dat iedereen zich veilig voelt om te durven experimenteren.
Keuzevak musical
Inhoud musicalzang
Heb jij een liefde voor musical/muziektheater en wil je een nummer in z’n ware vertolking naar voor brengen? In de lessen musicalzang leer je hoe dat kan. We zingen in kleine groepjes en leren hoe je stem op een juiste en gezonde manier kan gebruikt worden. De technische basis wordt onder de loep genomen en we lichten de podiumregels toe. Daarnaast werken we aan inleving en podiumprésence: Hoe raak je een publiek? Hoe stel je jezelf open en kan je jezelf laten zien tijdens het zingen? Het meerstemmig zingen is hier ook een belangrijk onderdeel van!
Inhoud expressie/dans
Durf is essentieel tijdens de lessen expressie. We doen dan ook beroep op je creatieve verbeelding. Je leert een boodschap overbrengen zonder te spreken. Dit alles gebeurt aan de hand van fantasie- en inlevingspelen, waarnemingsoefeningen en improvisaties. Door te improviseren leer je ook samenspelen met anderen. Tijdens rollenspelen ontdek je de invloed van jouw spel op je tegenspeler. Daarnaast leer je ook hoe te bewegen in de ruimte. Maar vooral het spelplezier, initiatief nemen en experimenteren zijn van groot belang.
Doelgroep
Een stevige dosis enthousiasme en een voorliefde voor musical zijn vereist, ervaring/voorkennis niet.
Mens in beeld | 2 |
Musiceren* (samenspel / muzieklab) | 2 |
Dans | 2 |
Toneel | 2 |
Musical (musicalzang / expressie/dans) | 2 |
* Enkel voor leerlingen die minstens niveau 2.3 DKO met vrucht hebben beëindigd
3e-graad-sem-Kunst-Evergem
bottom of page